Jak powstaje dobra informacja prasowa?


W idealnym świecie tworzyliby ją do spółki Henry Kissinger, Adam Mickiewicz i wróżbita Maciej. Na szczęście i bez nich można przygotować dobrą informację prasową, stosując sprawdzoną mieszankę dyplomacji, literatury i magii.



Parafrazując bohatera jednego z kultowych polskich filmów, przed stworzeniem informacji prasowej musisz sobie odpowiedzieć na jedno ważne, ekhm, bardzo ważne pytanie. W tym przypadku brzmi ono: po co poświęcam na to działanie czas swój, a z reguły także i czas klienta? Prawidłowa odpowiedź: bo warto zakomunikować odbiorcom dany temat. Może być ważny, ciekawy, a najlepiej oczywiście, gdy łączy oba te elementy.


Choć wszystko to wydaje się być oczywiste, rzut oka na współczesne media nie pozostawia wątpliwości, że pełno jest w nich tematów - delikatnie mówiąc - błahych. Przychodzi ci więc przebijać się przez prawdziwy gąszcz informacyjny. Nie zapomnij wobec tego, by oprócz pióra w jednej ręce, w drugiej trzymać ostrą maczetę, którą będzie…


Pomysł


Twój materiał musi zaciekawić i zainspirować dziennikarza, który z kolei chce zaciekawić swoich czytelników. Pomyśl więc, jak zaprezentować temat w szerszym kontekście – społecznym, ekonomicznym czy historycznym. Jeśli to możliwe, przytocz ciekawe dane – liczby to konkret, silnie przemawiający do wyobraźni.



W cenie są też kreatywne tytuły, gra słów, a w niektórych sytuacjach – nawet słowne żarty. Całość musi być oczywiście spójna z komunikacyjnymi założeniami firmy bądź innego podmiotu, dla którego przygotowywany jest materiał. Warto wykorzystać też możliwości, jakie w przypadku informacji prasowej daje jej…


Układ


Chwytliwy tytuł i krótki lead, w których zawarte są najważniejsze informacje, to klucze do zainteresowania odbiorcy materiałem. Kiedy jednak dziennikarz już z nich skorzysta i otworzy informacyjne drzwi, musi za nimi czekać wartościowa treść, spełniająca rozbudzone chwilę wcześniej oczekiwania.



Postaw więc na merytoryczne rozwinięcie poszczególnych wątków zasygnalizowanych na wstępie, pamiętając o podzieleniu dłuższej informacji na akapity. Dobrze, gdy każdy nie zajmuje więcej niż kilka linijek – takie teksty łatwiej i szybciej się czyta, a czasem wręcz skanuje wzrokiem. W porządkowaniu materiału sprawdzają się śródtytuły, które powinny oddzielać podobne ilości akapitów.


Chcąc ułatwić pracę dziennikarzom, kluczowe przekazy komunikacyjne wyrażaj jasno, nie rozdrabniając ich fragmentów na cały materiał. Korzystaj z wypowiedzi i cytatów, które nadają tekstowi autentyczności i przybliżają go do czytelnika. Możesz też umieszczać w ramkach kluczowe informacje, takie jak dane i fragmenty wypowiedzi. Wszystko, co sprzyja łatwemu wykorzystywaniu fragmentów informacji prasowej jest bezcenne, podobnie jak szczególna dbałość o…


Jakość


I nie chodzi tu tylko o takie oczywiste oczywistości jak jasny, zwięzły, komunikatywny styl czy brak błędów ortograficznych, interpunkcyjnych i logicznych. Dziennikarz otrzymujący informację prasową oczekuje rzetelnego materiału, który dostarczy mu wartościowej wiedzy i pomoże w przygotowaniu treści dla czytelników.


Dlatego tak ważne jest, by pamiętać, że informacja prasowa nie jest materiałem marketingowym! Twoim celem nie jest sprzedaż produktu czy usługi, wzbudzanie skrajnych emocji i ustanowienie rekordu przymiotników zmieszczonych w jednym tekście. Zamiast tego skup się na przekazywaniu wiedzy i budzeniu świadomości. A jeśli masz wątpliwości, czy informacja ma właściwą formę, zastanów się, czy stworzony materiał wzbudziłby twoje zainteresowanie jako statystycznego czytelnika.


Maciej



© Agencja kreatywna Buena Vista Media Group, Wrocław 2020

  • ikona
  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Ikona społeczna
  • Vimeo Ikona społeczna
  • YouTube Social  Icon
  • logo_pim
Buena Vista Media Group