Podcasty - o co tyle hałasu?

Bawią do łez i przedstawiają ciekawe historie, „terapeutyzują” i pozwalają lepiej poznać świat, wreszcie przekazują wiedzę z różnych dziedzin – nowoczesnych technologii, zdrowego stylu życia czy finansów. A to wszystko zapakowane w pliki audio, które można odsłuchać za jednym kliknięciem w ekran smartfona. Podcasty. Już jedna czwarta polskich internautów uległa ich czarowi*. Kiedy Twoja kolej?

Lubimy darmowe i łatwe w konsumpcji treści w Internecie, na które nie wydamy ani złotówki. Jeśli są do tego merytoryczne i prezentują specjalistyczną wiedzę w przystępny sposób – przepadliśmy z kretesem. Właśnie takie cechy posiadają podcasty. Forma internetowych nagrań układających się w serie o różnej tematyce trochę zbliża je do radiowych audycji, jednak opcja odsłuchiwania, kiedy się chce i gdziekolwiek się jest dają im przewagę nad tradycyjną formą.

Stary-nowy podcast

Moda na tworzenie i słuchanie podcastów wbrew pozorom – w Polsce aktualnie wywołuje prawdziwy efekt „wow” – nie jest niczym nowym. Przyszła do nas zza oceanu, gdzie w 2000 roku narodził się pomysł wykorzystania technologii RRS do tworzenia publikacji dźwiękowych i filmowych. Nadano im nazwę podcast, choć do dziś nie ustalono, czy wzięło się to z połączenia słów: iPod i broadcast, nawiązując do transmitowania czy to akronim anglojęzycznego: Personal On Demand (na osobiste żądanie). Nowe medium przypadło do gustu Amerykanom – już w 2005 roku wpisywali tę frazę w wyszukiwarkę Google ponad sto milionów razy. Fala zainteresowania podcastami pojawiła się także w Europie i Polsce. Dziś są tworzone w ponad stu językach świata i można ich posłuchać na wielu aplikacjach (Apple Podcast, Pocket Casts, Podcast Republic) czy platformach (Spotify). Doczekały się także specjalnej nagrody – European Podcast Award.

Ja, ty, oni – kto i dlaczego słucha podcastów?

Mamy tutaj do czynienia z klasycznym win-win – podcasterów przybywa, tak samo jak zainteresowanych słuchaczy. Być może dlatego, że dzisiaj coraz więcej ludzi żyje aktywnie, cierpi na permanentny brak wolnego czasu i docenia multitasking, a w tym przypadku podcast nie ma sobie równych. Można go słuchać przy okazji wykonywania różnych czynności i bez maksymalnego skupienia. Kiedy trzeba przerwać, wystarczy zatrzymać odcinek, by do niego wrócić, kiedy się chce. Jedni słuchają podcastów, urozmaicając sobie jazdę do pracy czy wieczorny jogging, inni – z wypiekami na twarzy czekają na nowy odcinek ulubionej serii w domowym zaciszu.

Mówi się, że są mądrą rozrywką, bo jakościowych treści nie brakuje. W portfolio polskich podcastów każdy znajdzie coś dla siebie – zabawny talk-show, internetowy wywiad, historię kryminalną, rady dotyczące oszczędzania pieniędzy czy lek na złamane serce.

Marketing lubi podcasty i odwrotnie

Dzielenie się specjalistyczną wiedzą za darmo procentuje. Ponad 40% odbiorców uznaje podcasty za wiarygodne źródło informacji, tworząc zaangażowane społeczności wokół ulubionego twórcy. Właśnie w tym miejscu otwiera się furtka dla marketerów, aby zaprezentować w nienachalny i naturalny sposób markę, produkt czy usługę. Niektóre firmy zbierają własnych ekspertów i sami tworzą publikacje internetowe, skupiając audytorium zainteresowane tematem. Jednak częściej formaty reklamowe są przemycane u niezależnych twórców w postaci sponsoringu i współtworzenia podcastu oraz polecenia przez podcastera marki. I co ważne – odbiorcom to nie przeszkadza. Ba, jak wynika z badań aż 34% ankietowanych byłoby skłonnych zakupić reklamowany produkt. Recepta na sukces? Miks autorytetu twórcy, zaufania do niego i „zgrania” działalności brandu z charakterem podcastu.

Trudno przewidzieć, jak podcasting rozwinie się w Polsce, choć ma dobry start. Specjaliści prognozują, że nie zrewolucjonizuje mediów, ani nie zastąpi radiowych audycji. Jedno jest pewne – słuchacze z nich nie zrezygnują, co daje nadzieję na jeszcze więcej jeszcze lepszych i jeszcze ciekawszych treści.

Malwina

  • Badanie Publicis Groupe na zlecenie Tandem Media, sierpień 2019 r